سخنگوی آتش نشانی استان تهران در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: پیرو مصوبه شورای شهر تهران، هر ساختمان مسکونی بالای شش طبقه و  ساختمان های غیرمسکونی بیش از یک طبقه، بایستی در حین ساخت، طی دو مرحله از آتش نشانی تأییدیه اخذ کنند.

سخنگوی آتش نشانی تهران: برخی ساختمان ها با بیش از ۱۰۰سال قدمت با تغییر کاربری های غیرمجاز، پرخطر شده‌اند

جلال ملکی اظهار کرد: ایمنی از اصلی ترین مقوله هایی است که در محیط زندگی هر انسانی اهمیت دارد. اما برخی ساختمان ها در تهران با بیش از صد سال قدمت با تغییر کاربری های غیرمجاز، تبدیل به ساختمان های پرخطر شده اند. هرچند در یکی دو سال اخیر با توجه به تشکیل کارگروه هایی در حوزه ایمنی، اتفاقات خوبی رخ داده اما با مدینه فاضله ای که مدنظر ماست هنوز فاصله دارد.

سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: پیرو مصوبه شورای شهر تهران، هر ساختمان مسکونی بالای شش طبقه و ساختمان های غیرمسکونی بیش از یک طبقه حتما باید در مراحل ساخت طی دو مرحله تأییدیه منطبق بر دستورالعمل های آتش نشانی دریافت کنند اما متأسفانه بسیاری از ساختمان ها پس از گرفتن تأییدیه نهایی، به سراغ تمدید تأییدیه در سال های آینده نمی روند که این مسئله باعث ناایمن شدن همین ساختمان های نوساز پس از گذشت ۷ یا ۸ سال آینده می شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اخذ تأییدیه شهرداری منوط به تأییدیه آتش نشانی شده است گفت: خوشبختانه این اتفاق باعث شد آمار حوادث و آتش سوزی ها در ساختمان ها به حدود ۹ درصد برسد که در این زمینه کاهش چشمگیرتلفات در حوادث را شاهد بوده ایم و حتی در ساختمان هایی که دارای تأییدیه آتش نشانی هستند فوتی ناشی از حریق نداشتیم.

ملکی ادامه داد: مشکل اصلی ما در واقع ساختمان های قدیمی نا ایمن است که ضوابط آتش نشانی را رعایت نکرده و در برخی موارد عمر این ساختمان ها به ۶۰ تا ۷۰ سال می رسد که در طول این مدت بدون نیاز به تأیید شهرداری یا آتش نشانی، چندین بار تغییر کاربری غیرمجاز داده اند از جمله ساختمان پلاسکو که در گذشته ساختمان اداری بود و سال ها بعد با تغییر کاربری تبدیل به ساختمانی برای کارگاه های تولیدی پوشاک شد.

سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: بیشترین دغدغه سازمان آتش نشانی برای ساختمان های قدیمی است. بر همین اساس طبق تکلیفی که شورای شهر برعهده آتش نشانی گذاشته، طی دو سال اخیر بیش از ۳۳هزار ساختمان با قدمت و کاربری های متفاوت و تعداد طبقات مختلف مورد بازدید قرار گرفت.

وی ادامه داد: این ساختمان ها به لحاظ خطرساز بودن به چهار دسته تقسیم شده اند: ساختمان های کم خطر، میان خطر، پر خطر و بسیار پر خطر که ۱۲۹ ساختمان پر خطر در تهران شناسایی و اخطار لازم داده شد اما متأسفانه مالکان این ساختمان ها واکنشی نشان نداده و پیگیر ماجرا نشده اند.

ملکی خاطرنشان کرد: در سال جدید با همکاری شهرداری و دستگاه قضایی و حضور ۳۰ نفر از مالکان و شهرداران مناطق مربوطه جلساتی برگزار و در حضور نماینده دستگاه قضایی به مالکان مهلت داده شد تا ظرف دو تا سه ماه تشکیل پرونده داده و مسائل ایمنی طبق دستورالعمل آتش نشانی را پیگیری کنند تا برای آغاز کار اجرایی، موفق به اخذ مجوز شوند.

سخنگوی آتش نشانی تهران اظهار امیدواری کرد با هماهنگی دستگاه های متولی از جمله: شهرداری، آتش نشانی، شورا و دستگاه قضایی و توجه ویژه شهروندان به فرهنگ ایمنی، همه ساختمان های قدیمی و پر خطر به ایمنی برسند.

وی از نهادهای آموزشی خواست در راستای آموزش فرهنگ ایمنی به شهروندان همت کنند تا مردم جامعه به اهمیت ایمنی توجه بیشتری داشته باشند.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.